De geschiedenis van Tropicana

1947

Op een zonnige ochtend in Florida gaat Anthony Rossi op een terras zitten voor een lekker ontbijt… en mijmert over fruitsap dat niet alleen lekker en kwaliteitsvol is, maar mensen ook een goed gevoel geeft. 

Iedereen verdient een goede start voor elke dag. Het is in Florida, waar het klimaat heel wat weg heeft van zijn geboorteland Sicilië, dat Anthony Rossi het concept lanceert van voorverpakt gepasteuriseerd fruitsap. 

Hij vestigt zich in Bradenton en creëert het merk Tropicana. Een eerbetoon aan de tropische zon, maar ook aan zijn vrouw Ana.

1948

Anthony Rossi wil zijn passie voor 100% puur sap onder de mensen brengen en de eerste reclameaffiche voor Tropicana is geboren. De slogan luidt: “Ask me about” of: ”Vraag me er alles over”. 


Het verhaal doet de ronde dat Anthony Rossi zijn Tropicana sap elke ochtend persoonlijk proeft, om er zeker van te zijn dat het fruit perfect gekozen, geplukt en geperst is. De veeleisendheid van toen is altijd gebleven. Zo krijg je elke ochtend enkel het beste van het beste in je glas.

1951

Als antwoord op het steeds groter wordende succes van Tropicana binnen en buiten Florida, lanceert Rossi een nieuwe reclamecampagne: “Try Tropicana” (Proef Tropicana). Deze campagne gaat heel Amerika rond en verleidt alsmaar meer fijnproevers.
Volgens de legende is het pas bij de lancering van deze campagne dat Anthony Rossi voor het eerst het voorproeven van het Tropicana fruitsap aan zijn vennoten toevertrouwt. Rossi zelf klimt aan boord van een opvallende trein in de typische oranje en groene kleuren van het merk, om de groter wordende scharen klanten te bevoorraden. De inspanningen van de Tropicana stichter werpen snel hun vruchten af: 3 keer per week worden 4 miljoen liter fruitsap naar New York gespoord!

1965

Nadat de smaakpapillen van de Nieuwe Wereld veroverd waren, zet Tropicana Pure Premium koers naar Europa om ook het Oude Continent te veroveren! 


Zo gezegd zo gedaan… Op een blauwe morgen, terwijl Anthony Rossi zich aan een ontbijt ‘à la française’ tegoed doet, neemt hij de beslissing om zijn Europese veroveringstocht in Frankrijk te beginnen. Met succes. Enkele jaren later zijn ook andere Europese landen aan de beurt. De Belgen kunnen voortaan ook genieten van de zalige fruitsappen vol zon.

1989

Nadat de smaakpapillen van de Nieuwe Wereld veroverd waren, bracht Tropicana  als eerste gekoeld fruitsap in brik op de markt  dat langer bewaard kan worden dankzij Flash-pasteurisatie. Dit is een gloednieuwe conserveringstechniek voor voedingsmiddelen, afgeleid van het pasteurisatieproces ontwikkeld door Louis Pasteur.  Hiermee blijven de vitamine C en de smaak van vers fruit nog beter bewaard. De gekoelde fruitsappen van Tropicana kregen direct een warm onthaal!

1998

In 1998 komt Tropicana in handen van Pepsico en wordt zijn aanwezigheid uitgebreid naar 63 landen. Er is veel veranderd sinds het merk zijn eerste stappen zette. Maar de vernieuwingsgeest van Anthony Rossi en zijn onaflatende wens om de wereld het beste vruchtensap te bieden, zijn ook nu nog de belangrijkste waarden onder alle werknemers van Tropicana.

2010

Een nieuwe campagne van Tropicana ziet de dag. Het objectief? Het engagement van het merk om zijn klanten ’s ochtends een goede start te bezorgen, bevestigen … 


Op een ochtend tijdens een gesprek met consumenten, beseffen de Tropicana medewerkers dat het ontbijt de sleutel is tot een vitale start van de dag. Iedereen is het er roerend over eens dat fruitsap bijdraagt tot dat gevoel van vitaliteit, maar niet iedereen drinkt ’s ochtends fruitsap ... Tropicana stelt zich vanaf dan tot doel mensen aan te sporen fruitsap te drinken bij het ontbijt en communiceert dit onder de baseline “Start the day bright”.

2011

Tropicana zet zich in voor het milieu!

Tropicana engageert zich om - uit liefde voor de natuur en al de schatten die ze voortbrengt – haar ecologische voetafdruk te verminderen. Ingrepen in de verpakking moeten hiertoe bijdragen. Vandaag de dag hebben 95% van de Tropicana brikken het FSC-certificaat. Dat wil zeggen dat ze geproduceerd worden met hout afkomstig uit duurzaam beheerde bossen.

2016

In 2016 lanceert Tropicana 2 wedstrijden op nationaal niveau. 

Voor de lancering van de productengamma “Orange Creations” hadden de deelnemers de kans om een verblijf in een boomkasteel te winnen. 

Voor het gamma “Origines” konden de deelnemers een van de geselecteerde bestemmingen kiezen en hun kans wagen om een Airbnb verblijf in een van deze landen te winnen.

2018

In 2018 wordt Tropicana Essentials opnieuw gelanceerd.

Dit zijn heerlijke sappen op basis van fruit en groenten met toegevoegde vitaminen om je dag goed mee te beginnen! 

Om deze lancering te ondersteunen, is er onder meer een reclamespot op TV.